Hverdagen

Dagen begynder kl. 7 – 9

De børn der møder inden kl 7.30 kan få morgenmad, mens andre leger eller hygger med bøger i stuen. De mindste børn, der har brug for en formiddagslur lægges til at sove. Alle er mødt ind inden kl. 9. Der serveres lidt frugt og brød inden dagens aktiveter.

Kl. ca. 9.30 starter dagens aktiviteter. Det kan f.eks. være at:

- Vi tager tøj på for at gå i haven og lege. Børnene klarer så meget af påklædningen selv, som de nu kan, resten får de hjælp til. Jeg lægger vægt på, at børnene får lige præcis den hjælp, som de har brug for, så de hele tiden udvikler sig og kan noget mere i morgen. Jeg tager udgangspunkt i zonen for nærmeste udvikling. Vi leger i sandkasse og laver sandkager med kaffe til. Vi gynger, rutsjer, kører på scooter eller løber op og ned af vores lille bakke. Vi mærker vejr og vind og årstidernes skiften. Udelivet med afvekslende terræn giver en særlig sansemotorisk stimulation.

eller

- Vi laver rytmik. Trommer, tørklæder, rasleæg eller andet kommer frem, og vi spiller, synger, hopper, danser, triller, bevæger os som slanger, løver, fugle mm. Vi synger børnenes navne, og om det vi lige finder på. Fantasi, sansemotorik, sprog og musikalitet er i fokus.

eller

- Vi kører en tur i skoven på vores ladcykel, hvor vi finder snegle, biller, blade, kogler til juledekorationen eller andet. Måske møder vi en hest eller andre skovbørn. Natur og sansemotorik er i fokus.

eller

- Vi spiller billedlotteri, hvor vi sætter ord på, når vi siger: ”Hvem har en bold”, ”Jeg har en bold” osv. Den sproglige udvikling, opmærksomhed og koncentration er i fokus.

eller

- Vi tegner, maler, bager eller er kreative med andre ting. Måske med julehemmeligheder. Kreativitet, fantasi og opmærksomhed udvikles, når børnene fordyber sig i det, de selv finder på.

eller

- Vi går tur i nærområdet – på legeplads eller ved gadekæret. Vi taler om alt, hvad vi ser. Natur, bevægelse og sprogudvikling er i fokus

eller

- Jeg fortæller historier vha. bøger, konkrete ting eller dramatiserer og spiller teater. Børnene deltager så meget de kan. Sprogudvikling, fantasi og bevægelse er i fokus

Frokost mellem kl. 11 og 12

- Vi dækker bord. Igen hjælper børnene med det, de kan. Vi sidder sammen ved bordet og spiser og taler om det, vi har lavet i dag. Der skal være god tid til at spise og blive mæt uden at blive forstyrret. Vi hører måske lidt stille musik, så der er roligt, mens vi spiser. Bagefter læser vi i bøger, dvs. at jeg både læser, fortæller, peger og samtaler om billederne. Børnene vil tit gerne være med til at pege, fortælle og spørge. Børn lærer bedst sprog, når der samtales om historien, og de er aktive medfortællere.

Mellem kl. 12 og 13

- Børnene lægges til at sove. De mindste sover ude i barnevogn. De ældste sover inde.

Ca. kl. 14 og frem

- Efterhånden som børnene vågner, får de eftermiddagsfrugt med lidt brød til. Derefter er der fri leg i stuen. Måske er der nogen, der vil høre musik eller historier på musikanlægget. Eller lægge puslespil eller bygge med klodser eller bare sidde på skødet. Eller det er dagen, hvor vi inviterer til familierytmik.

Kl. 16.45 lukker min pasningsordning, kl. 16 om fredagen. Vi siger farvel og på gensyn inden da.